Logg inn eller Logg ut | Gratis medlemskap | Mine innstillinger | Diskusjonsforum  
   logo  

Uvanlige jakthunder - Jegern
Jegern
Poster: 3
feb..12.2009 17:22
I oversikten over jakthunder finnes det en noe uvanlig jakthund (aldri selv sett denne bli brukt til jakt) FARAOHUND!  Står at den er voldsomt rask og kan brukes til småviltjakt. :-)  Erfaringer?

Siste redigering:
Jegern
feb..12.2009 17:23

Elg
Poster: 7
feb..14.2009 16:16
Har som deg ikke sett denne i bruk eller hørt om noen som har brukt den, men som også står om hunden brukes den vanligvis ikke til jakt andre steder enn på Malta og i området hvor den opprinnelig stammer fra.

Sitering fra sammendraget om hunden:
I Norge er denne hunden først og fremst en flott familiehund og en spennede utstillingshund, men på Malta og flere andre steder brukes den fortsatt som jakthund på småvilt. Den er meget hurtig og bruker både syn, lukt og hørsel når den jakter. Den regnes også som en ypperlig sporhund og kan med stor sikkerhet også bli en god ledhund, siden rasen sjelden bjeffer utenfor sitt domene. I tillegg er den ypperlig egent til mange former for hundesport.

At den er ypperlig som sporhund bør vekke noen tanker hos oss nordmenn.

Siste redigering:
Elg
feb..14.2009 16:16

Villbamse
Poster: 6
feb..25.2009 10:05
Så litt gjennom jakthundene og fant flere hunder som ikke er vanlig i Norge, men tror det er ment litt historisk. Mye annet stoff her er også historisk interessant.

Hadde vært en glede å forsøkt en av de uvanlige hundene til jakt her hjemme, kanskje Faraohund, da blir det meg og Tut Ank Amon :-)

Jegern
Poster: 3
mars.17.2010 15:03
Jaja, vi gjør et nytt forsøk.
Noen med erfaringer rundt Faraohund? Har "googlet", men ikke funnet noe info fra folk som har brukt den.
Ser ut som jeg må holde meg til gode gamle...

Siste fra Artikkelarkivet...

Litt om Flått
aug. 23, 2009

FlåttHar du noen gang lurt på smittefaren hos den norske flåtten? Hva er egentlig denne skapningen som truer mer og mer i våre skoger? I denne artikkelen finner du svar på det meste.