Logg inn eller Logg ut | Gratis medlemskap | Mine innstillinger | Diskusjonsforum  
   logo  

Lading - Elg
Elg
Poster: 7
mars. 4.2009 09:05
Satt sammen et litet regnestykke her om dagen for å få en oversikt over faktiske utgifter ved å lade selv. Summa summarum er det nesten ingen form for fortjeneste på hjemmelading, mot å kjøpe dem ferdige.

Forstår hobbyinteressen for lading, men for min egen del er det så mye annet å ta fatt i at ladeutstyret fra nå av blir lagt på loftet.

Er det noen som overhodet tjener på å lade selv?

Gravbo
Poster: 1
feb.. 8.2011 11:07
Tror det er litt avhengig av hvor du legger lista på utstyrsfronten her som med så mye annet. Men er man litt moderat på handlingen og går til innkjøp av hva man faktisk trenger, og ikke nødvendigvis det som gliter på øverste hylle med størst prislapp, er det fullt mulig å spare litt penger. En annen viktig sak er hva slags kalibere man vil lade... Oppererer man med feks. 30.06 - 308 - 6,5x55 ol. tror jeg vel ikke det er så mye å spare, da dette er kalibre som det produseres mye billig og bra treningsammo til.
Men det er jo en del av oss som liker ting som kanskje ikke er så vanlig.
Jeg lader selv mye til 243 win. Og 300 win.Mag. Dette er jo forsåvidt helt normale patroner, men de er likevel ganske dyre i innkjøp både som jaktammo og treningskudd.
Eks. 243 win. I helmantel for toppjakt koster ca 30 kr skuddet fra norma eller lapua. Jeg lader disse selv for ca 11 kr stykket, og da har jeg ikke regnet med at jeg bruker hylsene flere ganger. Legger man det til i regnestykket er det kjapt noen kroner til spart. Lader man med gode jaktkuler fra feks. Barnes, hornady el. er det nesten like mye å spare. En annen viktig faktor er hvor mye skyter du!!!
Hvis det begrenser seg til 15 treningskudd + prøven og kanskje 5 skudd i jakta, er det bare å droppe hjemmelading...

Siste redigering:
Gravbo
feb.. 8.2011 11:18

Siste fra Artikkelarkivet...

Litt om Flått
aug. 23, 2009

FlåttHar du noen gang lurt på smittefaren hos den norske flåtten? Hva er egentlig denne skapningen som truer mer og mer i våre skoger? I denne artikkelen finner du svar på det meste.